WYDANIE ONLINE

Na rynku funkcjonuje całkiem duża liczba podmiotów, które nie podejmują wystarczających aktywności związanych z zapewnieniem ochrony przetwarzanych danych osobowych. Dotyczy to zwłaszcza tych najmniejszych przedsiębiorców, nieposiadających wysokich zasobów finansowych lub czasowych na tworzenie dedykowanych stanowisk lub nabywanie zewnętrznych usług w omawianym zakresie. W celu wsparcia tych grup Europejska Rada Ochrony Danych (dalej: EROD) stworzyła poradnik dedykowany dla małych i średnich przedsiębiorstw – jego celem jest przedstawienie podstawowych reguł przetwarzania danych osobowych oraz wskazanie generalnych kierunków postępowania m.in. w celu odpowiadania na zapytania osób, których dane dotyczą, lub zabezpieczania danych.

czytaj więcej »

 Chorwacki organ nadzorczy wymierzył karę 2,26 mln euro firmie windykacyjnej, która od dnia wejścia w życie RODO nie spełniła wielu obowiązków. Naruszenie ochrony danych dotyczyło m.in. wskazania błędnej podstawy przetwarzania, nie zawarcia umowy powierzenia oraz braku odpowiedniego zabezpieczenia danych.

czytaj więcej »

 Przetwarzanie danych biometrycznych za pomocą AI bez podstawy prawnej – takie naruszenie zarzucił firmie Clearview AI austriacki organ nadzorczy. To jednak nie wszystko. Za niewykonanie nakazu francuskiego organu nadzorczego firma wykorzystująca sztuczną inteligencję w przetwarzaniu danych osobowych musi zapłacić kolejną karę.

czytaj więcej »

Pytanie:  Jak rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem zgodnie z przepisami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych – RODO?

czytaj więcej »

Inspektor ochrony danych ma za zadanie wspomagać administratora danych i podmiot przetwarzający w monitorowaniu wewnętrznego przestrzegania rozporządzenia RODO. Nie ulega zatem wątpliwości, że skuteczne wsparcie może być zapewnione wyłącznie przez osobę dysponującą wiedzą fachową na temat prawa i praktyk w dziedzinie ochrony danych osobowych. Kwalifikacje i praktyka to kluczowe wymogi, jakie należy wziąć pod uwagę, wyznaczając inspektora, który z założenia ma być wsparciem i doradcą.

czytaj więcej »

Nagrywanie rozmów telefonicznych to dość powszechnie stosowane zjawisko w kontaktach z klientami i interesantami. Takie rozwiązanie jest również praktykowane na potrzeby pracodawcy, który nagrywa rozmowy służbowe swoich pracowników. Zapis dźwięku zawiera zwykle dane osobowe tych osób, a to oznacza konieczność spełnienia wymogów dotyczących ochrony tych danych.

czytaj więcej »