RODO we wspólnocie mieszkaniowej
Wspólnota mieszkaniowa w ramach swojej działalności będzie często występować w charakterze administratora danych osobowych czy procesora. Często bowiem niezbędne jest przetwarzanie przez wspólnotę danych osobowych, w tym mieszkańców czy dostawców różnych usług. W publikacji wskażemy wybrane, podstawowe i charakterystyczne dla wspólnot mieszkaniowych zagadnienia związane z tym przetwarzaniem.
Monitoring w organizacji a ochrona wizerunku – 20 praktycznych rozwiązaniach
Wykorzystywanie monitoringu wizyjnego w firmie jest czymś oczywistym. Oczywiste nie są jednak reguły jego stosowania. Należy zwrócić w tym zakresie uwagę w szczególności na ograniczenia w monitorowaniu (zmiany, które weszły w życie 4 maja 2019 r.), a także podstawy przetwarzania danych z kamer, w tym ich przekazywania innym podmiotom. Łatwo tu bowiem o błąd, który może administratora drogo kosztować. Właśnie tych kwestii dotyczą rozwiązania przedstawione przez naszych Ekspertów.
KORONAWIRUS A RODO – CO SIĘ ZMIENIŁO?
Pracodawcy są zobligowani do podejmowania działań, wynikających zarówno z zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego, jak i Prezesa Rady Ministrów. Zgodnie bowiem z art. 17 specustawy Główny Inspektor Sanitarny (bądź państwowy wojewódzki inspektor sanitarny – z upoważnienia GIS). Może nakazywać pracodawcom podjęcie określonych czynności zapobiegawczych lub kontrolnych i współdziałanie z innymi organami administracji publicznej oraz organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Dokumenty niezbędne w pracy IOD: Umowy powierzenia i udostępnianie danych
Niezbędnik każdego IOD - pakiet wzorów dokumentów, list kontrolnych, które będą wsparciem dla każdego inspektora ochrony danych. Pomogą w wykonywaniu zadań m.in. z zakresu obowiązku informacyjnego czy bezpieczeństwa danych osobowych.
Dane osobowe w chmurze – jak bezpiecznie przechowywać wrażliwe informacje?
Coraz częściej przedsiębiorcy w Polsce korzystają z usługi przechowywania danych w tzw. chmurze. Wielu dostawców tego typu usług ma swoje siedziby poza państwami Unii Europejskiej. Sprawdź zatem, jakie ma to znaczenie w kontekście ochrony danych osobowych? Czy wolno przekazywać dane osobowe do chmury na serwerze takiego dostawcy? Jaka odpowiedzialność z tego tytułu ciąży na administratorze? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w niniejszej publikacji.
W jaki sposób administrator danych osobowych powinien zarządzać skargami i wnioskami
Skargi na administratora danych osobowych mogą być złożone z różnych powodów. ADO powinien rejestrować złożone na niego skargi i wnioski oraz na bieżąco je analizować. Warto, aby administratorzy danych opracowali politykę skargową, na podstawie której będą w stanie nie tylko ograniczać liczbę złożonych skarg, ale także sprawnie wykonywać uprawnienia strony w ewentualnym postępowaniu skargowym. Ta procedura powinna zostać dostosowana do indywidualnych potrzeb ADO oraz do skali przetwarzania danych. W tym e-booka podpowiadamy, jak to zrobić.
Jak zgodnie z RODO przekazywać dane osobowe za granicę?
RODO obowiązuje od 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w związku z tym nie ma ograniczeń związanych z przekazywaniem do innych państw członkowskich tych danych osobowych, do których przetwarzania administrator jest uprawniony na podstawie przepisów ww. rozporządzenia. W praktyce jednak działalność administratora może być związana z przekazywaniem danych osobowych poza obszar UE.
Dokumentacja przetwarzania danych osobowych zgodnie z RODO
Obecnie prowadzona dokumentacja ochrony danych osobowych powinna być zgodna z wymogami RODO i nowej ustawy o ochronie danych osobowych. W dokumentacji trzeba również uwzględnić wymogi przepisów branżowych. W praktyce opracowania takiej dokumentacji może budzić wiele wątpliwości, w jaki sposób prowadzić dokumentację według nowych zasad.
Obowiązek informacyjny. Jak go dopełnić zgodnie z RODO
Jednym z ważnych obowiązków, które nakłada lej RODO, jest obowiązek informacyjny wobec osób fizycznych, gdy dane są pobierane bezpośrednio od tej osoby fizycznej. Nie jest to nowy obowiązek, lecz RODO rozszerza jednak zakres informacji, jakie trzeba przekazać osobom, których dane pozyskujemy.
RODO – co się zmieniło w ochronie danych dla sektora publicznego
Bardzo istotne jest, aby przygotowując instytucję publiczną do nowych przepisów, przeanalizować dotychczasowy sposób reagowania na skargi klientów, szczególnie na te związane z przetwarzaniem danych osobowych. Wiadome jest, że większość kontroli następuje w efekcie postępowania skargowego, można zatem przypuszczać, że po wejściu w życie nowych przepisów liczba i prawdopodobieństwo kontroli znacząco wzrosną.