Te dwa procesy są czasami mylone. Sprawdzamy, czym różni się ogólna analiza ryzyka od DPIA.
specjalista w zakresie ochrony danych osobowych
W jakim momencie należy przeprowadzić analizę ryzyka, a kiedy DPIA? Co podlega ocenie w toku analizy ryzyka, a co – w ramach DPIA? Którą ocenę musi przeprowadzić podmiot przetwarzający? Odpowiedzi w tabeli.
Kryteria | Ogólna analiza ryzyka | DPIA |
W którym momencie należy ją przeprowadzić | przed rozpoczęciem przetwarzania danych | przed rozpoczęciem przetwarzania danych |
Który administrator musi ją przeprowadzić? | każdy | tylko ten, w odniesieniu do którego wystąpiły przesłanki z art. 35 ust. 1 RODO (zob. niżej). |
W jakich okolicznościach należy ją przeprowadzić | w szczególności:
| wysokie i cechujące się dużym prawdopodobieństwem ryzyko naruszenia praw i wolności osób fizycznych, które może generować dany rodzaj przetwarzania ze względu na swój charakter, zakres, kontekst i cele, a w szczególności, gdy dokonuje się:
|
Czy obowiązek dotyczy też procesora w zakresie powierzonych danych? | tak (art. 32 RODO) | nie |
Jakie elementy powinna zawierać? | brak określenia w przepisach, wybór metodologii zależy od administratora Z „Poradnika UODO” wynika, że analiza powinna uwzględniać:
| co najmniej:
|
Na co należy kłaść nacisk? | potencjalne negatywne skutki (straty materialne i niematerialne) zarówno dla organizacji, jak i dla podmiotów danych | ryzyko naruszenia praw i wolności podmiotów danych |
Czy konieczny jest udział inspektora ochrony danych? | tak (w związku z doradczymi zadaniami IOD) | tak (obowiązek konsultacji z IOD jest wprost przewidziany w art. 39 ust. 1 lit. c RODO). |
Czy konieczna jest konsultacja z Prezesem UODO? | nie | tak, jeśli DPIA wskaże, że przetwarzanie powodowałoby wysokie ryzyko, gdyby administrator nie zastosował środków w celu zminimalizowania tego ryzyka (art. 36 ust. 1 RODO) |
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE.L nr 119, str. 1) – art. 24, art. 32, art. 35, art. 39.