Te dwa procesy są czasami mylone. Sprawdzamy, czym różni się ogólna analiza ryzyka od DPIA.

specjalista w zakresie ochrony danych osobowych

W jakim momencie należy przeprowadzić analizę ryzyka, a kiedy DPIA? Co podlega ocenie w toku analizy ryzyka, a co – w ramach DPIA? Którą ocenę musi przeprowadzić podmiot przetwarzający? Odpowiedzi w tabeli.

Kryteria

Ogólna analiza ryzyka

DPIA

W którym momencie należy ją przeprowadzić

przed rozpoczęciem przetwarzania danych

przed rozpoczęciem przetwarzania danych

Który administrator musi ją przeprowadzić?

każdy

tylko ten, w odniesieniu do którego wystąpiły przesłanki z art. 35 ust. 1 RODO (zob. niżej).

W jakich okolicznościach należy ją przeprowadzić

w szczególności:

  • rozpoczęcie działalności
  • poszerzenie lub zmiana profilu działalności w sposób wpływający na przetwarzanie danych osobowych (np. otwarcie nowego oddziału)
  • rozpoczęcie nowych operacji przetwarzania (np. w związku ze świadczeniem nowej usługi)
  • zmiana realiów (np. w przypadku powzięcia informacji o nieskuteczności stosowanej technologii przetwarzania pod kątem bezpieczeństwa danych), wdrażanie nowych technologii związanych z przetwarzaniem danych osobowych

wysokie i cechujące się dużym prawdopodobieństwem ryzyko naruszenia praw i wolności osób fizycznych, które może generować dany rodzaj przetwarzania ze względu na swój charakter, zakres, kontekst i cele, a w szczególności, gdy dokonuje się:

    

Czy obowiązek dotyczy też procesora w zakresie powierzonych danych?

tak (art. 32 RODO)

nie

Jakie elementy powinna zawierać?

brak określenia w przepisach, wybór metodologii zależy od administratora

Z „Poradnika UODO” wynika, że analiza powinna uwzględniać:

  • zakres i cele przetwarzania
  • rodzaj przetwarzanych danych
  • specyfikę działalności organizacji
  • wielkość, strukturę oraz możliwości organizacyjne, techniczne i finansowe danej jednostki

co najmniej:

  • systematyczny opis planowanych operacji przetwarzania i celów przetwarzania, w tym, gdy ma to zastosowanie – prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora
  • ocenę, czy operacje przetwarzania są niezbędne oraz proporcjonalne w stosunku do celów
  • ocenę ryzyka naruszenia praw lub wolności osób, których dane dotyczą
  • planowane środki zmierzające do zaradzenia ryzyku, w tym zabezpieczenia oraz środki i mechanizmy bezpieczeństwa mające zapewnić ochronę danych osobowych i wykazać przestrzeganie RODO, z uwzględnieniem praw i prawnie uzasadnionych interesów podmiotów danych, i innych osób, których dotyczy sprawa

Na co należy kłaść nacisk?

potencjalne negatywne skutki (straty materialne i niematerialne) zarówno dla organizacji, jak i dla podmiotów danych

ryzyko naruszenia praw i wolności podmiotów danych

Czy konieczny jest udział inspektora ochrony danych?

tak (w związku z doradczymi zadaniami IOD)

tak (obowiązek konsultacji z IOD jest wprost przewidziany w art. 39 ust. 1 lit. c RODO).

Czy konieczna jest konsultacja z Prezesem UODO?

nie

tak, jeśli DPIA wskaże, że przetwarzanie powodowałoby wysokie ryzyko, gdyby administrator nie zastosował środków w celu zminimalizowania tego ryzyka (art. 36 ust. 1 RODO)