Udostępnianie danych z rejestru PESEL – ważne zmiany dla urzędów
Od 1 stycznia 2019 roku praca urzędów ma być szybsza i sprawniejsza. A to za sprawą nowych przepisów dotyczących udostępniania danych z rejestru PESEL w trybie jednostkowym i za pomocą urządzeń teletransmisji. Nie chodzi o przekazywanie danych innym obywatelom, lecz uprawnionym podmiotom, takim jak sądy, prezydenci miast, wojewodowie, komornicy, straż miejska, itp. Co te zmiany oznaczają w praktyce?
Sprawdź, jakie mogą być skutki pomyłkowego udostępnienia danych
Osoba, której dane dotyczą, ma prawo do ochrony prawnej przed sądem, jeżeli uzna ona, że prawa przysługujące jej na mocy RODO zostały naruszone w wyniku przetwarzania jej danych osobowych. Przekonajmy się, czy będziemy mieli do czynienia z naruszeniem, jeżeli PESEL danej osoby zostanie omyłkowo udostępniony.
Regulacje prawne dotyczące transmitowania i utrwalania przebiegu obrad samorządowych organów kolegialnych
Zgodnie z art. 61 Konstytucji każdy obywatel ma prawo dostępu do informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Powyższe uprawnienie jest realizowane m.in. poprzez dostęp do posiedzeń zwoływanych obrad rady gminy, rady powiatu i sejmiku wojewódzkiego. Przekonajmy się, jaki wpływ na to uprawnienie mają przepisy RODO.
Ochrona danych osobowych a udzielanie informacji przez telefon
Przepisy RODO nie zabraniają wprost udzielania informacji przez telefon, zabraniają przekazywania ich w sytuacji, gdy istnieje ryzyko naruszenia bezpieczeństwa danych. Administrator danych jest odpowiedzialny za ich ochronę i to na nim spoczywa obowiązek należytego zabezpieczenia danych podczas ich przekazywania, tak aby nie dostały się w ręce osób nieuprawnionych. A zatem to administrator danych musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czy udzielenie informacji przez telefon jest zabezpieczone przed takim ryzykiem. W artykule podpowiemy, jakie są najczęstsze sytuacje, w których udzielane bywają informacje przez telefon i jak ich bezpiecznie udzielać.
O czym pamiętać przy współadministrowaniu danymi osobowymi
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) w art. 26 wprowadziło instytucję współadministratorów. Przekonajmy się, kiedy mamy do czynienia z współadministrowaniem danymi osobowymi i jakie zasady mają wtedy zastosowanie.
Jawność ksiąg wieczystych a RODO
Dostęp do księgi wieczystej może mieć w zasadzie każdy. Pozyskanie informacji o właścicielu to niewielki koszt i chwila cierpliwości. Jak jawność ksiąg wieczystych ma się do ochrony danych osobowych?
Jak przekazywać dane osobowe do państwa trzeciego, gdy nie ma żadnych zabezpieczeń
Przekazywanie danych osobowych, na przykład pracowników, do państw trzecich jest możliwe, jeżeli Komisja Europejska wyda decyzję stwierdzającą odpowiedni stopień ochrony. Czy takie przekazanie będzie możliwe, gdy Komisja nie wyda takiej decyzji? Odpowiedzi znajdziesz w tej poradzie.
Jak prawidłowo pozyskiwać zgody na przetwarzanie danych osobowych
Aby móc przetwarzać dane osobowe, administrator musi mieć do tego ważną podstawę prawną. Taką podstawą może być zgoda osoby, która przekazuje swoje dane. Dowiedz się, jakie warunki powinna spełniać zgoda według RODO. Poznaj najważniejsze wskazówki dotyczące zgody opracowane przez Grupę Roboczą Art. 29