Przetwarzanie danych osobowych w działalności call centre
Działalność call centre wiąże się z koniecznością przetwarzania danych osobowych i spełnieniem wielu obowiązków wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustaw szczególnych. Jednym z nich jest spełnienie obowiązku informacyjnego wobec osób, których dane są przetwarzane.
Nowe prawo telekomunikacyjne – zgoda zgodzie nierówna
Zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym (art. 172) używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego jest uzależnione od zgody abonenta lub użytkownika końcowego. Jednak jak się okazuje, na gruncie Prawa telekomunikacyjnego nie każda zgoda będzie w świetle prawa skuteczna. Zgoda nie może być bowiem domniemana z innego oświadczenia woli.
Nagrywanie rozmów w działalności call centre
Firmy zajmujące się marketingiem bezpośrednim mogą nagrywać rozmowy z klientami i je przechowywać. Trzeba jednak zadbać, by klienci zostali poinformowani o nagrywaniu i wyrazili na to zgodę.
Marketing bezpośredni - zgoda abonenta czy użytkownika
Znowelizowana ustawa o prawie telekomunikacyjnym wprowadziła konieczność uzyskania zgody na kontakt m.in. za pomocą telefonu, faksu czy e-maila w celach marketingowych. Zgodę może wyrazić zarówno abonent, jak i użytkownik końcowy, który korzysta z urządzenia. Taka konstrukcja przepisów może sprawić trudności w ich stosowaniu w praktyce.
Lista Robinsona – ochrona przed niechcianym marketingiem?
Przepisy w coraz większym stopniu starają się chronić obywateli przed nadmiernym wykorzystywaniem ich danych osobowych do celów marketingowych. Biznes także wykształcił swoje praktyki w tym zakresie, korzystając m.in. z takich instytucji jak Listy Robinsonów.
Czym są automatyczne systemy wywołujące
Poglądy prezentowane w doktrynie prawniczej oraz orzecznictwie, które opierają się w przeważającym zakresie na szerokim rozumieniu terminu „automatyczne systemy wywołujące”, rodzą wiele wątpliwości interpretacyjnych. Istnieją bowiem przekonujące argumenty za przyjęciem, że przez „automatyczne systemy wywołujące” należy rozumieć wyłącznie systemy głosowe.